Xerrada sobre l’assetjament escolar o “bullying”
Dimarts 19 de maig va venir en Xavier Cela, de l’associació Candela, a fer una xerrada sobre assetjament o “bullying”:
comportaments violents pels quals un alumne queda exposat repetidament a l’exclusió, l’aïllament, l’amenaça, el robatoris, els insults i les agressions per part dels seus iguals
En l’esquema de l’assetjament queda molt clar el paper essencial del grup: un agressor que busca el suport del grup per atacar i si no troba aquest suport, l’assetjament no prospera.
Com detectar el bullying? Des de l’escolta activa, fins a revisar què s’escriu a les portes dels lavabos passant per observar si hi ha un grup actuant i una relació de poder, són elements per a la detecció. A més, la víctima presenta baixa autoestima, inseguretat, indecisió, nervis, baix rendiment escolar, aïllament i autoexclusió, i poca participació.
Com actuar davant d’un cas d’assetjament? A la xerrada es va insistir que la intervenció es faci sempre des de l’escola que ha d’adoptar les estratègies d’intervenció adequades en cada cas.
Des de la família cal donar credibilitat a la víctima, evitar el seu aïllament i donar-li suport, que no se senti culpable de res, i fer-li entendre que demanar ajuda als adults no el fa un delator ni un “chivato” perquè mai ningú no se’n surt sol del “bullying” i si no es talla, no s’acaba, al contrari, va a més.
A la biblioteca pública hi ha diversos llibres sobre la temàtica i també podem consultar recursos disponibles a la xarxa, com la web de Candela, el blog lalore.org on els nois i noies poden fer consultes virtuals, i el programa sobre Bullying de 30 minuts emès fa pocs mesos.
A l’Institut Front Marítim es treballa amb Tutories entre iguals (TI) i algunes associacions com Candela o NACE faciliten formació i eines d’intervenció al professorat i a les famílies.
Els assistents van valorar molt positivament la sessió, tot i que se’ls va fer curta, i suggerien que aquest tema es tracti més sovint entre tots els implicats en l’educació i el creixement dels nens i nenes (famílies, personal docent i de suport, monitors, etc.)